Wycieczka do Oświęcimia i Pszczyny

30.11.2021
Oświęcim obóz zagłady

W dniu 26 listopada 2021 roku nasza klasa, czyli klasa 1 d oraz klasa 1e wraz z opiekunami udała się do Oświęcimia oraz Pszczyny. Wyruszyliśmy z parkingu obok szkoły o godzinie 7.00, a na terenie obozu koncentracyjnego w Oświęcimiu pojawiliśmy się około godziny 9.20. Wejście do obozu otwierała brama, na której widniał napis "Arbeit macht frei", czyli "Praca czyni
wolnym". Na terenie Auschwitz I, niektóre budynki pełniły funkcję muzeum. W każdym takim budynku znajdowały się liczne fotografie; niektóre przedstawiały więźniów obozów, a inne na przykład pociągi przywożące ludzi do obozów, których czekała śmierć w komorach gazowych. Na wystawach można było zobaczyć różne przedmioty codziennego użytku w ogromnych ilościach, które były odebrane więźniom. Były to m.in. garnki, walizki, ubrania, buty, okulary, protezy, szczoteczki. Widzieliśmy także cele,      w których więźniowie przebywali. Byliśmy również pod Ścianą Śmierci (między blokami 11 i 10), gdzie rozstrzelano kilkanaście tysięcy ofiar. Ludzie, którzy nie chcieli już tak dalej żyć, rzucali się na płot elektryczny i umierali, niektórzy próbowali jednak uciec, ale niewielu to przeżyło. Ostatnim miejscem, które zwiedziliśmy była komora gazowa, w której ludzie byli zabijani przez trujący gaz - Cyklon B. Po Oświęcimiu zwiedziliśmy Brzezinkę - oddalony o 3 kilometry kolejny obóz. Było tam ponad 300
baraków i tory, po których przewożono więźniów w bydlęcych wagonach. Ludzie przebywający w tym obozie umierali w okropnych warunkach, często były tam małe dzieci. Oba obozy koncentracyjne wywarły na nas ogromne wrażenie, a miejsca, fotografie i wystawy, które tam zobaczyliśmy na długo pozostaną w naszej pamięci. Ostatnim punktem naszego wyjazdu był zamek w Pszczynie. Budowla zachwyciła nas zachowanym przez wiele lat wyposażeniem, które w około 70% jest w takim stanie, w jakim zostawili je ostatni właściciele. Widzieliśmy oryginalne wnętrza mieszkalne z XIX i XX wieku oraz pomieszczenia
wypełnione różnymi trofeami myśliwskimi, np. skóra wilka upolowanego w pszczyńskich lasach. Największe wrażenie wywarła jednak na nas Sala Lustrzana, w której kiedyś odbywały się wystawne przyjęcia, a dzisiaj organizowane są liczne koncerty.
Do Bochni wróciliśmy około godziny 19.30. Wycieczka wszystkim się bardzo podobała, chociaż wróciliśmy z niej pełni wrażeń i emocji, zwłaszcza z Oświęcimia.

Dominika Biel, uczennica klasy 1d

Galeria zdjęć

Logotypy funduszy UE

„Cyfrowy Powiat Bocheński” - E-administracja w Powiecie Bocheńskim.

Używamy plików cookies w celu optymalnej obsługi Państwa wizyty na naszej stronie. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.